28 October 2011

along sayang abah...

assalamualaikum dan salam satu malaysia...

Warkah along untuk abah ..

  Abah ,along sayang abah ..Walaupun abah tak pernah cakap abah sayang along tapi along tau sebenarnya abah sangat sayangkan along ..Hari nie genap sembilan tahun abah pergi tinggalkan along ..Pada hari abah dikebumikan ,along tak sempat kucup dahi abah ..Along tak sempat tatap wajah abah untuk kali terakhir ..Seingat along ,kita bertemu cuma sekali ..Tu pun pada hari raya tahun 1998 ..Masa tu along kecik lagi ..Tak tahu yang abah adalah ayah along ..Waktu abah nak balik ,abah bagi along RM50 ..Along hepi sangat sebab tak pernah pegang duit banyak tu ..Along salam abah ..Along cium tangan abah ..Itu la yang pertama dan terakhir kalinya along pegang tangan abah ..Esoknya ,along ajak wan pegi bandar ..Along nak simpan duit yang abah bagi tu kat dalam bank ..Nanti bila duit tu dah banyak boleh la along belanja abah ..Masa along sekolah ,kawan2 along selalu tanya mak abah along dok mana ..Along tak jawab pun sebab along tak tau ..Along diamkan aje ..Masa along darjah tiga ,along dah masuk kelas pertama kat sekolah ..Along nak abah tau tapi along tak tau macam mana nak bagi tau abah ..Jadi along diamkan lagi ..28 oktober  2002 ,mak call kat rumah wan ..kebetulan masa tu along ada kat rumah ..Mak bagi tau yang abah dah takda ..Along tak tau yang sebenarnya abah dah meninggal ..Entah kenapa bengap sangat anak abah yang sorang nie ..Masa tu wan takda kat rumah ,wan ada kat kebun ..Tok cakap nanti wan balik along kena cakap pelan2 kat wan yang abah dah takda sebab takut sakit jantung wan menyerang ..Sebelum solat Zohor wan balik ,along pun cakap la kat wan yang abah dah takda ..Wan terus naik dan solat ..Lepas tu wan baca surah Yasin ..Lebih kurang pukul satu petang ,makcik Dadang sampai kat rumah wan ..Dia terus peluk along ..Along tak faham kenapa hari tu semua orang nampak sedih ..Sungguh ,along tak tau yang ketika itu abah dah tinggalkan along untuk selama-lamanya ..Sampai kat Semporna ,along pelik kenapa tiba2 kereta makcik berhenti kat Tanah Perkuburan Islam Bukit Lalang ..Lepas tu wan turun dan masuk ke dalam ..Along nak ikut wan tok tak bagi ..Tok kata along masih budak2 ..Sampai kat rumah nenek ,along sekali lagi rasa pelik tengok saudara mara sedih ..Nenek pulak beberapa kali pengsan ..Atok cakap nenek memang tak kuat semangat ..Malam tu ,along dikenalkan dengan anak2 abah yang lain ..Along ingatkan along anak tunggal ,rupanya tak ..Seronok bila tau yang along ada 2 orang adik sebapa dengan along ..Dan sebenarnya nak masuk 3 ..Pukul lapan malam ,along di arah untuk makan sepinggan minum segelas dengan adik2 along ..Along menurut sahaja kata orang tua ..Esoknya ,along dah nak balik ke Lahad Datu ..Masa salam dengan keluarga ,along tak sengaja buat nenek sedih ..Along tanya kat dorang mana abah ..Dorang cakap abah takda ..Dalam fikiran along mungkin abah tengah kerja ..Sampai rumah wan ,kakak tanya macam mana di sana ..Along kata best ..Kakak cakap abah meninggal pun best ??Along cakap la abah bukan meninggal ,abah Cuma takda ..Kakak diam ..Masa along nak masuk darjah enam ,along tanya wan mana abah ..Along cakap dah lama abah tak jenguk along ..Lepas tu wan cakap yang abah dah meninggal ..Along tak tau apa perasaan along masa tu ..Along macam tak berpijak di bumi yang nyata ..Sekarang along dah 18 tahun ..Along nak sangat jumpa abah ..Tapi along tau ia tak akan jadi kenyataan ..Jadi along selalu doakan abah supaya nanti kita dapat jumpa lagi ..Along nak peluk abah dan cakap ALONG SAYANG ABAH ..ABAH JANGAN TINGGALKAN ALONG ..Along sedih bila tengok kawan yang lain ada mak abah untuk kongsi cerita ..Tapi along tetap bersyukur sebab ada tok dan wan yang sanggup jaga along sejak along kecil lagi ..Dan along nak abah tau yang along sayang sangat dekat abah..

Anak abah yang dah tak bengap ..

kata bigboss :: airmata kasih mengalir ketika along taip entri nie.. T_T

1 comment:

Sam Banjamin said...

sayu nye hati tatkala membaca entry ni.... tuhan sayangkan abah... mesti abah tersenyum kalau dapat baca entry ni dari sana... banyak2 doa untuk abah ye... insyaallah... abah tenang di sisiNya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...